25 nov Meet de Bakers: Gee!Design
De game-industrie kent verschillende disciplines zoals tekenen, animeren, modeleren, programmeren en ontwerpen. Maar een van de wat minder uitgelichte desalniettemin belangrijke disciplines binnen de industrie is hardware. Als een tekenaar een kunstenaar is en een programmeur een whizkid, dan is een hardwaremaker een “Mad Scientist” En daar hebben we er één van in de Game Bakery: Gidi van Liempd met zijn bedrijf Gee!Design.
Gee!Design houdt zich naast hardware ook bezig met robots. Begin oktober heeft Gidi samen met zijn handlangers “Potatobot” gedemonstreerd, een interactieve installatie voor festivals waar mensen zelf een robot kunnen besturen die aardappels rooit. Het is uiteraard niet echt, meer een speelse interactieve installatie. Gidi probeert met stichting “Robot Ludens” op speelse wijze mensen kennis te laten maken met robots. Past dat wel binnen de game-industrie?
“Ja, ik denk dat het onvermijdelijk is!” zegt Gidi. “Ten eerste, in de afgelopen vijftien jaar heb ik gemerkt hoeveel makkelijker het is geworden om allerlei verschillende sensoren als inputs voor computer games te gebruiken.” Dat is dankzij kleine, goedkope en steeds krachtigere microcomputertjes zoals de Arduino, Teensy en ESP-32. Op de Game Bakery zijn er diverse projecten zoals “Underwater” van Sfinx Games en zeer recent “Autogame Deluxe” van Freek Verheijde die daarvan geprofiteerd hebben. Daarnaast gebruikt Gidi het ook zijn projecten voor externe opdrachtgevers, zoals “Liftscapes”. Dankzij die sensoren kun je games maken die met alleen een muis en toetsenbord niet mogelijk zouden zijn.
“Mensen vragen mij vaak: maar robots, dat zijn toch dingen die bewegen in de ruimte?” stelt Gidi. “Die sluiten aan bij een andere ontwikkeling, namelijk dat mensen in games steeds meer bewegen en zelf onderdeel zijn van de computer games”. Het begon met de Wii, toen de Kinect, de Switch, en ook Virtual en Augmented Reality games passen daar in. Robots als speelgoed waren vaak alleen radiografisch bestuurde auto’s of vliegtuigjes, dus in termen van computergames bestuurde de speler de robot als een Player Character. Dankzij de koppeling met de computer en wederom krachtiger microcomputers kunnen robots nu steeds zelfstandiger optreden, dus als NPCs een rol spelen! “We staan hier nog maar aan het begin. Ik heb ideeën voor een “Massively Multiplayer Robot Game” die ik graag hoop te verwezenlijken.”